tag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post5338164616722300227..comments2023-03-27T12:42:02.983+02:00Comments on Suwerenność Narodu Polskiego: Na tropach przyczyn katastrofy smoleńskiej (14)Jerzy Rachowskihttp://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-48323012300817662262011-02-04T17:10:17.082+01:002011-02-04T17:10:17.082+01:00@makroman
Dziękujemy za współpracę. Więcej Pana ko...@makroman<br />Dziękujemy za współpracę. Więcej Pana komentarzy publikować nie zamierzamy.Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-72296110369503196502011-02-03T11:48:05.472+01:002011-02-03T11:48:05.472+01:001. Żeby móc ocenić, czy zrobili co mogli, trzeba w...1. Żeby móc ocenić, czy zrobili co mogli, trzeba wiedzieć co faktycznie robili i faktycznie mówili. Czy zapoznał się Pan chociaż z nagraniami "open microphone" z wieży, czy też jest to przekonanie a priori, czyli bezpodstawne?<br />2. Czy zapoznał się Pan przynajmniej dokładnie z parametrami sprzętu radiolokacyjnego lotniska i oświetlenia pasa, żeby móc powiedzieć, na co ono pozwalało, a na co nie?<br />3. Nie odpowiedział Pan na moje dość jednoznaczne pytanie związane z potrzebą uściślenia treści dwuznacznego brzmienia zdania końcowego w poprzednim Pańskim komentarzu, sugerującego - przypomnę - <b> potrzebę likwidacji świadków błędów w naprowadzaniu przez celowe doprowadzenie przez kontrolerów do katastrofy.</b> <br />Czy odpowie mi Pan na to moje pytanie, czy też mam uznać, że wnioskuje Pan o wycofanie tego zdania?Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-43100220661038781352011-02-03T08:47:56.502+01:002011-02-03T08:47:56.502+01:00Moim zdaniem robili co mogli, co umieli i na co po...Moim zdaniem robili co mogli, co umieli i na co pozwalał im sprzęt - akurat ich winił bym najmniej! Ktoś te wizytę organizował, ktoś nadzorował. Można było nawet dzień wcześniej wysłać tam samolot z naszym polowym sprzętem do naprowadzania - ktoś tego nie zrobił. <br />pisząc o Rosjanach miałem na myśli wszystkich zaangażowanych, nie tylko kontrolerów i obsługę lotniska.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-39892044340536298652011-02-02T20:24:44.934+01:002011-02-02T20:24:44.934+01:00To w końcu Pana zdaniem kontrolerzy W Smoleńsku ba...To w końcu Pana zdaniem kontrolerzy W Smoleńsku bardzo się starali, żeby dobrze naprowadzać, bo bali się międzynarodowego skandalu, gdyby się Kaczyński o czymś takim dowiedział, czy też sądzi Pan, że źle naprowadzali jego samolot, żeby zlikwidować wszystkich świadków swojego złego, "bałaganiarskiego" naprowadzania?Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-62602495777091692182011-02-02T11:43:50.478+01:002011-02-02T11:43:50.478+01:00Bałagan w Polsce, czy Rosji nie jest mitem, to fak...Bałagan w Polsce, czy Rosji nie jest mitem, to fakt potwierdzalny każdego dnia, przy jakiejkolwiek styczności z organami państwowymi, lub podczas lektury prasy czy internetu. <br /><br />czym innym jest dezinformacja 'bo sam nie wiem jakie są rzeczywiste parametry i tylko domniemywa" a czym innym celowe złe naprowadzanie. Rosjanie musieli zdawać sobie sprawę iż; jeśli samolot szczęśliwie wyląduje, a Kaczyński dowie się o złym naprowadzaniu to wybuchnie międzynarodowy skandal! Wątpię by podejmowali takie ryzyko!makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-71462913250970117192011-02-02T09:40:09.458+01:002011-02-02T09:40:09.458+01:00Jeżeli dla Pana Pańskie domniemanie o przekonaniu ...Jeżeli dla Pana Pańskie domniemanie o przekonaniu dowództwa lotniska Smoleńsk o cudownych właściwościach NATO-wskiego sprzętu, który pozwala rzekomo wylądować wszędzie i na byle czym, do tego stopnia, że można obcą załogę, podchodzącą do próbnego lądowania nie informować lub dezinformować, bo i tak wyląduje, to w moim przekonaniu teoria o sztucznej mgle (dość zresztą prawdopodobna, by brać ją poważnie pod uwagę), podobnie jak znacznie bardziej oczywiste fakty, zastąpione zostają przez Pana czystą Pańską fantazją - mitem o rzekomym naturalnym rosyjskim i polskim bałaganie.Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-26891467505779834142011-02-02T07:52:43.059+01:002011-02-02T07:52:43.059+01:00owszem mają! Bo pokazują jaki bałagan panował tak ...owszem mają! Bo pokazują jaki bałagan panował tak po polskiej jak i po rosyjskiej stronie. Tymczasem dywagacje o zamachu (tak jak by był on na cokolwiek Ruskim potrzebny)rozwadniają sedno problemu - czyli kto ponosi odpowiedzialność za tragedię. Pozwalają też uniknąć stronie rządowej odpowiedzi na wiele nieprzyjemnych pytań. <br /><br />Zamiast wiec szukać "sztucznej mgły" może należy zastanowić się nad problemem czemu taki nieudolny facio jak Klich nadal jest Ministrem Obrony Narodowej?!makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-28301053378223773082011-01-31T22:22:27.417+01:002011-01-31T22:22:27.417+01:00Załoga rzeczywiście niewiele wiedziała o lotnisku ...Załoga rzeczywiście niewiele wiedziała o lotnisku w Smoleńsku ani też tym bardziej o intencjach smoleńskiej kontroli lotów. poza nieaktualną kartą podejścia do lądowania MKp259, która jest zazwyczaj wiedzą wystarczającą zarówno do pilotowania automatycznego jak też ręcznego przez pilotów. Ostatecznie okazało się przecież, że (m.in.) ścieżka podejścia była ustawiona na 3 st 10' zamiast, jak wskazywała karta - 2 st. 40.<br />Na postawie dowolnie wybranych stwierdzeń można budować przeróżne ciekawe "bardzo prawdopodobne" teorie, które jednak w całym kontekście mogą okazać się zaledwie teoriami nie dającymi się z całą pewnością wykluczyć, a przy tym - nie mającymi charakteru zasadniczego dla meritum sprawy.Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-20266784473185119732011-01-31T20:13:39.988+01:002011-01-31T20:13:39.988+01:00ciekawe zagadnienie - najprawdopodobniej strona po...ciekawe zagadnienie - najprawdopodobniej strona polska niewiele wiedziała o lotnisku w Smoleńsku i była przekonana że manewry przy użyciu automatyki mają sens, a Rosjanie byli pewni ze na pokładzie polskiej maszyny są urządzenia dostarczone przez NATO które potrafią same wylądować gdziekolwiek.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-59231591118221740092011-01-29T22:55:19.374+01:002011-01-29T22:55:19.374+01:00Sprawa możliwości bądź niemożliwości odejścia w au...Sprawa możliwości bądź niemożliwości odejścia w automacie przy braku ILS jest o tyle trudna do jednoznacznego rozstrzygnięcia, że w rządowym TU-154M zamiast standardowego ABSU został zaadaptowany amerykański system FMS, który symulował funkcje ABSU, ale nie musiała to być symulacja 100-procentowa wszystkich zachowań firmowego ABSU. O ile mi wiadomo, miała być w tej sprawie przeprowadzona próba, prawdopodobnie na "102-ce", ale równocześnie nie zostało określone, kiedy taka próba zostanie przeprowadzona. Pozostaje (na razie) czekać. Pozdrawiam. Na przyszłość proszę się śmiało wtrącać.Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-63674429778138357062011-01-29T00:14:58.782+01:002011-01-29T00:14:58.782+01:00Witam i przepraszam, że się wtrącam ale chciałbym ...Witam i przepraszam, że się wtrącam ale chciałbym zapytać czy miał Pan okazji zapoznać się z wątkiem dot. katastrofy na stronie lotnictwo.net.pl ? Tam, od strony 96 tego wątku omawia się raport MAK'u i głównym zagadnieniem jest konfiguracja Tupolewa w której dozwolone jest/ przewidziana jest możliwość skorzystania z automatyki czy przycisku Uchod w celach odejścia w automacie.<br />Tutaj eksperci powinni się wyrazić i dziwi mnie to, że nie słyszymy nic konkretnego na ten temat od ludzi doświadczonych jak n.p. kpt. Janusza Więckowskiego.<br />Pozdrawiam,<br />aadtheladhttps://www.blogger.com/profile/11547876597884642821noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-52073728239906515902011-01-16T23:58:57.239+01:002011-01-16T23:58:57.239+01:00"Jak już było wspomniane, lot przebiegał z wł..."Jak już było wspomniane, lot przebiegał z włączonym autopilotem w kanale poprzecznym i podłużnym, a także z włączonym automatem ciągu. Do czasu wykonania trzeciego zakrętu wyjścia na prostą do lądowania, <br />najprawdopodobniej w kanale podłużnym wykorzystywany był zakres stabilizacji wysokości, a w poprzecznym sterowanie z FMS (zakres CMD HDG i LNAV). Automat ciągu załoga wykorzystywała do zadawania i stabilizacji prędkości. Tak, po zajęciu wysokości 500 m prędkość <br />przyrządowa została zmniejszona do 370-380 km/h, a o 10:34:57 zostało wypuszczone podwozie. Praktycznie <br />jednocześnie zostało wykonane wypuszczenie klap na 15 st. i slotów, przy tym statecznik poziomy przemieścił się w położenie 1,5 st. na wznoszenie. Po wypuszczeniu klap prędkość przyrządowa została zmniejszona do <br />330-340 km/h."<br /><br />Warto zauważyć, że poza wskazaniem powtórzenia słów "wyjście na prostą do lądowania" w tekście, innych zastrzeżeń do tego fragmentu strona polska nie zgłaszała.Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-78083274608263663082010-12-20T15:41:10.629+01:002010-12-20T15:41:10.629+01:00"Na cholerę alarm Autopilotowi???!!!"
Sł..."Na cholerę alarm Autopilotowi???!!!"<br />Słuszne pytanie. Na Pana miejscu poszedłbym dalej - na cholerę w ogóle jacyś piloci Autopilotowi?Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-44091529175252665952010-12-20T08:55:53.491+01:002010-12-20T08:55:53.491+01:00skoro tak rozumiesz to...mało rozumiesz!
Na chol...skoro tak rozumiesz to...mało rozumiesz! <br /><br />Na cholerę alarm Autopilotowi???!!! <br /><br />w tym sedno, że wszystko trzyma się kupy, jeśli przyjmiemy że lecieli na sterach (posiłkując się być może automatyką).<br /><br />osobiście nie znam systemu automatycznego (a znam co najmniej kilka)który samoczynnie nie przełączył by się "na rękę" w momencie gdy któryś z parametrów przestaje być monitorowany - lotnisko NIE MIAŁO systemu automatycznego naprowadzania więc automat na pokładzie po prostu musiał w ten sposób zadziałać.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-87377848717348873072010-12-17T16:35:37.310+01:002010-12-17T16:35:37.310+01:00"Tu nie chodzi o żadne oddawanie Kompetencji ..."Tu nie chodzi o żadne oddawanie Kompetencji - nie lecieli na automatycznym pilocie."<br /><br />To dla mnie prawdziwa rewelacja, do tej pory byłem święcie przekonany, że lecieli.<br /><br />Z Analizy stenogramu rozmów załogi samolotu Tu-154M 101<br />Autorzy: piloci LOT-u, byli i obecni, mający wieloletnie doświadczenie w pilotażu tupolewów. Nazwiska do wiadomości redakcji.<br /><br />...<br />08:34:17 KBC Odblokuj gazy.<br /> Polecenie odblokowania przepustnic prawdopodobnie po to, by mógł nimi sterować autopilot.<br />...<br />08:40:24 Szt (250).<br /> Albo bardzo szybki spadek wysokości, albo ktoś nakazuje nawigatorowi przejść na inny wysokościomierz. Prawdopodobnie cały czas zniżanie następuje na wysokościomierzu radiowym. Z niego korzysta autopilot.<br />...<br />08:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.<br /> Poruszenie przepustnicą silnika. Zadanie ciągu maksymalnego.<br />... <br />08:40:57 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.<br /> Wyłączenie ostatniego kanału autopilota. Zmiana kierunku lotu.<br />(patrz: http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100617&typ=po&id=po11.txt)<br /><br />Poza tym: <br />Wprost 24 - Tu-154 lądował na autopilocie<br />http://www.wprost.pl/ar/195745/Tu-154-ladowal-na-autopilocie/?O=195745&K=1&KI=252362<br /><br />Piloci: Załoga Tu-154 za późno wyłączyła autopilota<br />http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80708,7912439,Piloci__Zaloga_Tu_154_za_pozno_wylaczyla_autopilota.html<br /><br />Piloci: Załoga Tu-154 za późno wyłączyła autopilota - Fakty w ...<br />http://fakty.interia.pl/raport/lech-kaczynski-nie-zyje/news/news/piloci-zaloga-tu-154-za-pozno-wylaczyla-autopilota,1481678,2943<br /><br />Już rozumiem: po prostu żadna, ale to ż a d n a informacja, która od Pan nie Pochodzi, i w żadnym stopniu, nie jest dla Pana "praktycznie wiarogodna".Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-84169776263074540632010-12-17T13:11:20.778+01:002010-12-17T13:11:20.778+01:00Tu nie chodzi o żadne oddawanie kompetencji - nie ...Tu nie chodzi o żadne oddawanie kompetencji - nie lecieli na automatycznym pilocie - chodziło o to że przy określonych parametrach (szybkość pozioma, prędkość opadania, moc silników, zakładany czas na wzmocnienie siły ciągu silników - być może jeszcze inne parametry) urządzenie sygnalizuje, że właśnie mijamy punkt bez powrotu - czyli że poniżej już musimy wylądować, bo nie ma szans na ponowne nabranie wysokości.<br /><br />Prawdopodobnie urządzenie to ma pewien zakres samoczynności o ocenie parametrów, a nie jest tylko prostym sumatorem. Oczywiście nadal nie jest to oddanie mu prawa do decyzji. <br /><br />Inna sprawa że akurat w kwestii namiarów, urządzeń pomiarowych, automatyki i awioniki praktycznie nie ma żadnych wiarygodnych informacji. a to moim zdaniem było by najważniejsze dla oceny zdarzenia.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-10053522933708353182010-12-17T12:58:22.077+01:002010-12-17T12:58:22.077+01:00Według mnie dźwięk towarzyszący przekraczaniu wyso...Według mnie dźwięk towarzyszący przekraczaniu wysokości decyzji jest takim alarmem, że się przekroczyło tę wysokość, którą się uprzednio nastawiło. I gdyby jakaś automatyka miała doprowadzać do obwieszczenia pilotowi na wysokości 60 m faktu przekroczenia wysokości decyzji wyznaczonej wcześniej i/lub spodziewanej przez niego na 100 m, to wtedy właśnie automat niejako przechwyciłby kompetencję decyzyjną, zastrzeżoną, moim zdaniem, wyłącznie dla pilota. <br /><br />A jeżeli się mówi, że wysokość decyzji podejmowanej człowieka nastawiał jakiś nastawnik, to się tym samym przypisuje automatowi kompetencje, które do niego nie należą. <br /><br />Inną natomiast jest rzeczą, czy dyskryminator - układ wykrywający zrównanie się wysokości zadanej z wysokością mierzoną na bieżąco był sprawny i czy działał w oparciu o właściwe dane pomiarowe. <br /><br />Jeżeli jest się np. zdania, że oprócz awarii sterów pionowych miała też w tym samym czasie miejsce awaria układów pomiaru i sygnalizacji wysokości (odległości pionowej), to należałoby to wypowiedzieć wprost, nie zaś chować się za jakimś nie dość skonkretyzowanym "nastawnikiem".Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-70300026909748613732010-12-17T08:05:28.968+01:002010-12-17T08:05:28.968+01:00Nie muszę się wczuwać w automat - analogiczne syst...Nie muszę się wczuwać w automat - analogiczne systemy zabezpieczeń działają w energetyce, w której pracuję. Punkt alarmu można zadać, natomiast reszta jest rolą automatu, człowiek nie jest w stanie tak szybko skorelować wszystkich danych, z których te najważniejsze są dynamicznie zmieniającym się gradientem szybkości naboru/spadku wysokości - mocy silników - odległości od lotniska. <br /><br />Ale to mniejsza. Bo jeśli załoga faktycznie "mieszała" w zadajniku to jest to ich ewidentny błąd. <br />Natomiast jest pewien ryzykowny szczegół. W energetyce stosuje się w niektórych urządzeniach coś co nazywa się BOT (Blok Ograniczników Termicznych) - działa to w ten sposób, iż ogranicza nabór określonych parametrów jeśli parametry blokowe (w tym przypadku temperatura) odbiegają od założonego modelu - personel błyskawicznie się nauczył że jeśli BOT "puszcza" to można "jechać dalej" - czyli załóżmy. <br />jeśli coś podobnego było zainstalowane w Tupolewie, jeśli załoga ufała urządzeniu to w przypadku błędnego wskazania (mniejsza w tym momencie o przyczyny błędu)mogła dojść do wniosku: "automat "puszcza" to wszystko jest OK" nawet jeśli wskazania innych przyrządów temu przeczyły.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-22745381582421014592010-12-16T20:02:08.521+01:002010-12-16T20:02:08.521+01:00Doceniam Pańską zdolność do wczuwania się w rolę a...Doceniam Pańską zdolność do wczuwania się w rolę automatu, ale jeżeli E. Klich, mniejsza w tej chwili o to, słusznie czy niesłusznie. mówi, że dla tej załogi, tego samolotu, tego lotniska i pogody, wysokość decyzji powinna wynosić 100 m., jednak załoga zmieniła ją najpierw na 90, a następnie na 80 m. i nikt temu nie zaprzecza, to sądzę, że mam prawo przyjąć, iż wysokość decyzji zależy w jakiś znaczący sposób od człowieka, a nie od wyliczeń automatu, nie wnikając za bardzo, w jaki. Jeśli się mylę, to z pewnością jakiś specjalista nie omieszka tego błędu sprostować, (na co zresztą, mówiąc na marginesie, liczę).Jerzy Rachowskihttps://www.blogger.com/profile/10865860177279760192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8792728913662000872.post-73257519712491363232010-12-16T10:32:51.506+01:002010-12-16T10:32:51.506+01:00Trudno oceniać jaki typ automatyki był zainstalowa...Trudno oceniać jaki typ automatyki był zainstalowany na pokładzie Tu. <br /><br />Jest natomiast faktem izstosuje się urzadzenia sygnalizacyjno alarmowe, które "samodzielnie" podejmują decyzje o sygnalizowaniu pewnych parametrów korzystając z wielu danych. W tym wypadku mogło to być urządzenie działające na podstawie wypadkowej: prędkości poziomej lotu, delty spadku wysokości, odczytu wysokości nad terenem, siły ciągu silników - mając te dane, można (jak się jest automatem) łatwo ustalić moment krytyczny, czyli taki, w którym możliwa jest jeszcze reakcja.makromanhttps://www.blogger.com/profile/15916446648590574718noreply@blogger.com